Zweeds vakwerk
Wiegelied – Cilla & Rolf Börjlind – Bruna – 368 blz.
De Börjlinds hebben een actueel thema als onderwerp van Wiegelied genomen, namelijk de stroom vluchtelingen die Zweden binnenkomt en wat er zoal kan gebeuren met de minderjarige alleen reizende jongeren die daar deel van uitmaken.
Op een nacht vindt de dakloze en verslaafde prostituee Muriel, een huilend meisje in het centrum van Stockholm, het is de zestienjarige Folami uit Nigeria die is gevlucht voor de terreur van Boko Haram. Elders wordt het graf ontdekt van het toegetakelde lichaam van een Roemeense jongen. Er wordt een mes in de buurt gevonden met een inscriptie: De dolk is heilig. Wat hebben deze twee zaken met elkaar te maken?
Het team van commissaris Mette Olsäter, met daarin rechercheur Olivia Rönning wordt op het onderzoek gezet. Ook Tom Stilton, een rechercheur die het politiecorps vaarwel had gezegd en een tijdje dakloos is geweest, wordt weer in het team opgenomen. Stilton, die bekend staat om zijn eigenzinnige optreden, woont samen met vriendin Luna op een woonboot. Luna is een vrijwilliger die regelmatig in de aankomsthal het Centraal Station van Stockholm meehelpt met de opvang van vluchtelingen. Ook Olivia Rönning steekt veel van haar vrije tijd in de hulp en is regelmatig in het station te vinden. Dat niet iedereen het goed voorheeft met de vluchtelingen wordt al snel duidelijk. Maar wat heeft de Roemeense misdaadorganisatie ‘De dolk is heilig’ ermee te maken?
Tom Stilton en Olivia Rönning gaan naar Roemenië om het een en ander uit te zoeken. Ze worden geholpen door commissaris Sorin Bratianu, een kennis van Mette Olsäter en volgens haar volkomen betrouwbaar. In dit boek wordt Roemenië afgeschilderd als een land dat doordrenkt is van corruptie en dat zal niet ver bezijden de waarheid zijn. De twee Zweedse rechercheurs komen op het spoor van de leider van ‘De dolk is heilig’, Mihai Stelea. Ze beleven er huiveringwekkende avonturen in de riolen van Boekarest en achterhalen de identiteit van de Roemeense jongen. Steeds dichter komen ze bij de waarheid, maar hoe de vork werkelijk in de steel zit, dat wordt pas tegen het eind van het boek duidelijk.
De opbouw van Wiegelied bestaat uit een afwisseling van scènes. We lezen over Muriel en Folami, maar ook over andere vluchtelingen die worden opgevangen in een afgelegen boerderij. Ze worden daarna verdeeld over gezinnen die hen willen opnemen, maar is dat werkelijk waar?
De thriller begint met een proloog die in Zuid-Amerika speelt en die, zo lijkt het op het eerste gezicht, los staat van de rest van het verhaal, maar op de laatste bladzijden wordt duidelijk waarom die proloog is toegevoegd.
Börjlinds stijl is fijn te lezen. Er worden dingen over het persoonlijke leven van de personages verteld, zonder dat daar te lang over wordt uitgeweid, maar ze komen hierdoor wel tot leven. Wiegelied is Zweeds vakwerk, spannend en afwisselend met scènes die je niet snel zult vergeten. Kortom een thriller zoals een thriller hoort te zijn.