De slechterik stoppen in een digitale wereld
Geestesoog – James Dashner – Vertaling: Rogier van Kappel – Uitgeverij Q – 286 blz.
James Dashner (1972) is een Amerikaanse schrijver van jeugd- en YA-boekenseries. Hij werkte jaren langin de financiële wereld, maar is inmiddels fulltime auteur. We kennen hem vooral van zijn verfilmde serie De Labyrintrenner, waarvan hij op dit moment nog aan een prequel werkt. Geestesoog is het eerste deel van een nieuwe trilogie: The Mortality Doctrine. Het tweede deel van deze serie wordt in januari 2016 in de Nederlandse vertaling op de markt gebracht als Cyberbrein.
Voor Michael en zijn medegamers kan het VirtNet je stoutste dromen doen uitkomen. Hoe beter je kunt hacken, hoe leuker het wordt. Waarom zou je de regels volgen als je door te hacken alles wat je wilt binnen handbereik hebt? Sommige regels blijken er echter niet voor niks te zijn: iemand houdt gamers in het VirtNet gegijzeld, met afgrijselijke gevolgen. De overheid vraagt Michael de losgeslagen gamer op te sporen. Dat blijkt een levensgevaarlijke opdracht. De grens tussen spel en realiteit zou weleens voorgoed kunnen verdwijnen.
In het VirtNet kun je eten, drinken, vrienden en vijanden maken, maar ook extreem realistisch sterven. Je lichaam ligt thuis in een Grafkist, diep in Slaap. Maar als je Kern wordt vernietigt in een spel, zal je geest nooit meer terugkeren naar je lichaam en word je nooit meer wakker. En laat dat laatste nu precies het doel zijn van de slechterik Kaine…
In Geestesoog behandelt Dashner een onderwerp dat steeds populairder wordt in de boekenwereld: hacken om de wereld te redden. Cyberterrorisme is aan de orde van de dag en moet worden gestopt. Toch zit het verhaal over Michael net even anders in elkaar dan je van tevoren denkt, en net even anders dan al die andere boeken over de digitale wereld. Dashner gaat net even verder: (vrijwel) het hele verhaal speelt zich af in cyberspace. Je moet daarom wel een beetje geïnteresseerd zijn in vergevorderde technologie, anders kom je niet door het begin van Geestesoog heen en bereik je nooit dat deel van het verhaal waar het echt spannend wordt.
Zoals we gewend zijn van Dashner, bevat ook Geestesoog weer veel snelle actiemomenten, momenten waarbij de hoofdpersoon en zijn vrienden snelle beslissingen moeten maken waar hun leven van af hangt. Hoewel je even aan het verhaal moet wennen, met alle nieuwerwetse termen en moderne spelmogelijkheden, is Geestesoog wel de moeite van het lezen waard. Vooral omdat Dashner een erg onverwachte ontknoping voor de lezers in petto heeft…
Felice Beekhuis