Bijzondere uitgaven is de trend in het boekenvak!

Willem VerduijnWillem Verduijn (Den Haag 1964) groeide op in een gezin waar alles om boeken en boekhandels draaide. Beide ouders waren werkzaam in het boekenvak als vertegenwoordigers. Na een jaar HEAO en militaire dienst ging hij werken bij Muziek Staffhorst te Utrecht in diverse verkoopfuncties. Na een jaar stage te hebben gelopen bij zijn ouders begon hij in 1993 als uitgeversvertegenwoordiger bij uitgeverij De Fontein te Baarn, via A.W.Bruna, Luitingh-Sijthoff werd hij in 2010 gevraagd voor Dutch Media. Per 1 augustus gaat hij aan de slag bij uitgeverij Kluitman, waar hij de verkoop gaat doen voor Kluitman, Blossom books en Pepper books in West-Nederland.

Wat wilde je als kind worden en hoe ben je uiteindelijk in het boekenvak terecht gekomen?

Ik had eigenlijk geen idee, maar er waren twee dingen die mij bezighielden, muziek en lezen. Via mijn ouders ben ik uiteindelijk in het boekenvak gekomen. Eerst een jaar meegelopen met mijn ouders om te ervaren of ik het leuk vond en of het mij lag en toen aangenomen bij De Fontein.

Het boekenvak is de laatste jaren nogal veranderd. In hoeverre heb jij daar in jouw functies last van gehad?

Last is een groot woord, maar boventallig verklaard bij DutchMedia/Overamstel op economische gronden. Dat is natuurlijk vervelend. Bovendien is er mail en social media bijgekomen. Je hoeft niet iedere boekhandel te bezoeken om verkoop te realiseren, maar het is wel van belang dat je de winkels kent.

Hoe kan naar jouw idee het boekenvak er weer een beetje bovenop komen?

Je ziet mooie initiatieven, zie o.a. Scheltema en van der Velde Groningen. Er is een kleine plus en er komt een najaar met veel grote titels. Boekhandels zijn ook veel actiever met het organiseren van allerlei evenementen. Er is meer reuring en dat is positief. Ik heb vertrouwen voor de toekomst.

Wat is op dit moment de grootste trend in boekgenres?

Bijzondere uitgaven, bijvoorbeeld de nieuwe Stephen King met bloedspatten, Ethan Cross kleine paperback op een zwart blok en natuurlijk Ik geef je de zon Jandy Nelson een YA-roman met een verzorgde volwassen uitstraling.

Is het voor jou als vertegenwoordiger moeilijk om boeken te moeten aanprijzen die jou persoonlijk niet aanspreken? En zo ja, hoe ga je daarmee om?

Nee, dat vind ik niet moeilijk, voor ieder boek is er een koper.

Je kunt natuurlijk nooit alle boeken die je moet zien te slijten zelf lezen. Lees je wel uit ieder boek stukjes, en hoe bereid je je voor op een verkoopgesprek?

Ja, over het algemeen lees ik uit ieder boek wel een stuk en ga je in gesprek met de uitgever of redacteur, pr- en marketing afdeling en aan de hand daarvan maak je een verhaal, ook weer afhankelijk van welke boekhandel je spreekt.

Wat voor soort boeken lees jij zelf het liefst?

Ik heb geen voorkeur voor een genre, maar De voorlezer van Bernard Schlink blijf ik prachtig vinden. De Foucault hallucinatie van Patricia Duncker staat ook hoog op de lijst, maar ook Het Bernini mysterie van Dan Brown vond ik heerlijk om te lezen en natuurlijk Stoner van John Williams. Als kind heb ik Oorlogswinter van Jan Terlouw verslonden.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor jou eruit, als een vertegenwoordiger van een uitgeverij?

Afhankelijk van de hoeveelheid aan te bieden titels en de duur van een gesprek bezoek ik 3 tot 4 boekhandels per dag. Dat hangt ook af van de reistijd

Tegenwoordig vindt er ook heel veel exposure op internet plaats. Wat is volgens jou toch de meerwaarde van boekenbeurzen waar uitgeverijen hun koopwaar live aanprijzen?

Het persoonlijke contact en bij het aanbieden van geĂŻllustreerd werk moet je dat ook laten zien.

Je hoort mensen wel eens mopperen dat boeken zo duur zijn. Vind jij dat zelf ook, of kijk jij daar door je vak anders tegenaan?

Nee, ik vind boeken over het algemeen niet duur, maar er zijn wel uitzonderingen, vooral in het literaire genre.

Je gaat aan de slag bij Kluitman. Wat zal het verschil zijn met je werk dat je hiervoor bij Dutch Media/Overamstel deed?

Dat zal niet heel veel verschillen, ik zal wel meer boekhandels bezoeken.

Vragen: Pieter Feller en Tiny Fisscher

Andere recensies

Verhalen van de natuur – Hans Mulder (red.) – Terra – 272 blz. Het Allard Pierson is zowel een museum als een kennisinstituut voor de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam. Nog tot en met 26 januari 2025 kan je er terecht voor de...
Lees verder Categorie: Natuur & Milieu, Non-fictie
| Reageer!
Voorbij duurzaamheid – Shivant Jhagroe – Mazirel Pers – 248 blz. Duurzaamheid, wie kan daar nu tegen zijn? Al een paar decennia is de westerse wereld in de ban van een groot verhaal waarin ons wordt voorgehouden dat het uiteindelijk toch goed komt met...
Lees verder Categorie: Boek van de week, Mens & Maatschappij, Natuur & Milieu, Non-fictie, Sociale Wetenschappen
| Reageer!
Schandalig mooie opera – Francis van Broekhuizen – Luitingh – Sijthoff – 253 blz. In het theater speelt Van Broekhuizen samen met Gregor Bak een voorstelling met dezelfde titel. De ondertitel luidt: Muzikale en persoonlijke verhalen. Als je nooit een opera in het theater...
Lees verder Categorie: Muziekboek, Non-fictie
| Reageer!