Ruth Wielockx herontdekte haar plezier in tekenen
Wie had gedacht dat Ruth Wielockx (Mol, 1971) ooit kinderboeken zou gaan maken? Zij zelf alvast zeker niet! Ze studeerde Voedings- en dieetleer aan de Universiteit van Leuven en Southampton. Ze behaalde ook haar lerarendiploma en gaf een tijdlang les. Toen ze een aquarelcursus volgde, herontdekte Ruth dat ze met veel plezier tekent. Dit inzicht in combinatie met het feit dat ze altijd al van boeken hield, leidde ertoe dat ze ging nadenken over haar eerste, eigen kinderboek. Ze deed mee aan een illustratiewedstrijd van Clavis en won de publieksprijs. Daarna verscheen haar eerste boek Wiebe is verliefd. Als je ziet hoeveel prentenboeken Ruth inmiddels op haar naam heeft staan, is het bijna niet te geloven dat na die aquarelcursus nog jaren van twijfel voorbijgingen, voordat ze echt achter haar werk ging staan en ze kon uitgroeien tot de bevlogen en succesvolle kinderboekenauteur en –illustratrice die ze nu is.
Min of meer door toeval ben je begonnen aan het maken van boeken voor kleine kinderen. Had je daar nooit eerder aan gedacht?
Het was pas toen ik prentenboeken begon voor te lezen aan onze kinderen, dat die idee in mij opkwam. Op dat moment heb ik contact genomen met Clavis uitgeverij en daar vertelden ze me over de KeyColours wedstrijd. In het wedstrijdreglement las ik voor de eerste keer waar je rekening mee moet houden als je een prentenboek maakt, zoals het aantal bladzijden en het formaat van het boek. Met die informatie bij de hand en veel goesting, ben ik eraan begonnen!
Ben je fulltime schrijver of doe je er nog werk naast?
Ik ben fulltime schrijver en illustrator. Naast prentenboeken maak ik samen met Clavis ook leuke aanvullende producten die de boeken nog meer tot leven brengen! Naast Luuk en Lotje schrijf ik een reeksje voor peuters over het hondje Bobbie. Daarnaast zijn er nog alleenstaande boeken zoals Gewonnen of De kleine kerstboom die intussen klassiekers binnen het fonds zijn.
Is het een voor- of een nadeel dat je geen kunstzinnige opleiding hebt gehad?
In mijn ogen is het zowel een voordeel als een nadeel. Het is een voordeel omdat je je eigen stijl kan ontwikkelen zonder invloeden van buitenaf. Het is een nadeel omdat je een heleboel kennis op jezelf moet verwerven. Maar nieuwsgierigheid en enthousiasme om mooie dingen te maken zijn de beste motivatie om te leren!
Tekende je als meisje al veel en maakte je toen ook al je eerste ‘boekjes’?
Tekenen deed ik al vanaf het moment dat ik een potlood kon vasthouden! Ik deed het veel en graag maar naar de tekenacademie ben ik maar een jaar geweest, omdat ik niet graag penselen schoonmaakte. Boekjes maakte ik niet, tenzij ‘rekenboekjes’ voor mijn knuffels. Ik wilde immers leerkracht worden!
Uit wat voor gezin kom je? Waren er veel boeken in huis en las je veel?
Mijn ouders waren allebei leerkracht. Papa was leerkracht wiskunde en mama was leerkracht Nederlands. Er waren veel boeken in huis en ik las heel veel. Vooral toen ik zelf kon lezen, werden boeken verslonden.
Wat zijn de favoriete boeken uit je jeugd?
De negen levens van Diana Wynne Jones vond ik een erg mooi en intrigerend boek. Minoes van Annie M.G. Schmidt is ook leuk! Veel geluk, Professor van Aster Berkhof staat ook op mijn lijstje, net zoals Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman. Duet met valse noten van Bart Moeyaert mag ik zeker niet vergeten!
Haal je nog inspiratie uit die oude boeken, denk je? Met andere woorden werken ze op de een of andere manier nog onbewust door als je je verhalen schrijft?
Alles wat je meemaakt en beleeft, en dus ook alles wat je leest, heeft bewust of onbewust een invloed op wat je nadien maakt denk ik. Op die manier kunnen ‘die oude boeken’ inspirerend werken, maar evengoed kunnen ervaringen, reizen, muziek en kunst dat zijn.
Hoe en wanneer begint een verhaal bij je te leven? Zijn er situaties in het dagelijks leven die je meteen een idee kunnen geven dat je moet opschrijven?
Wanneer ik een idee krijg, stuur ik een mailtje of een berichtje naar mezelf! Soms komen de verhalen vanzelf en soms moet ik er wat langer over nadenken. In het leven zijn er zoveel zaken die emoties teweegbrengen, dat dat op zichzelf al een onuitputtelijke bron van inspiratie is voor verhalen.
Heb je een eigen atelier waar je je boeken maakt?
Ik heb een aparte ruimte in huis waar ik mijn boeken maak. Vermits ik digitaal werk, heb ik alleen maar een bureau met een computer nodig!
Illustreer je alleen je eigen werk of werk je ook samen met andere schrijvers?
Voor mij is een prentenboek één geheel dat bestaat uit illustraties en tekst. Die twee zijn aanvullend en ik vind het dan ook fijn om alleen te mogen beslissen of ik iets laat zien in de illustratie of ik het toch in de tekst verwerk. Meestal ligt dat op voorhand al vast maar soms maak ik toch nog aanpassingen terwijl ik het boek bezig ben. Die vrijheid van werken vind ik heerlijk.
Luuk en Lotje zijn belangrijke personages in je werk. Waarom heb je gekozen voor een tweeling?
Heb je al gemerkt dat het hoofdpersonage in een boek meestal dezelfde leeftijd heeft als de leeftijd van de doelgroep waarvoor het geschreven is? Daarom was het evident dat Luuk en Lotje even oud zouden zijn! Als tweeling kunnen ze in hetzelfde huis wonen, en samen kunnen ze leuk interageren. Een meisje en een jongen en het verschil in hun karakters, geeft de mogelijkheid om zoveel mogelijk kleuters zich te laten herkennen in Luuk en Lotje.
Vragen: Pieter Feller
Bekijk hier de website van Ruth Wielockx