Het voorkomen van herrie in je hotel

De zeven regels van meneer Reimers – Ria Harmelink – Haystack – 127 blz.

meneer-reimersRia Harmelink is journalist, tekstschrijver en eindredacteur. Willem Reimers (beter bekend als meneer Reimers) is hotelier en televisiepersoonlijkheid. Hij vertelde zijn verhaal over gastvrijheid, ondernemen en goed fatsoen aan Ria Harmelink die het optekende in dit handzame en vlot lezende verhaal.
Als je het boek openslaat vind je de inhoudsopgave als een menukaart afgebeeld en tref je als voorgerechten een voorwoord van Herman den Blijker en een inleiding van meneer Reimers zelf aan. Herman den Blijker is chef-kok en samen met meneer Reimers te zien in televisieseries als “Herrie in het hotel”. Ook is hij gemiddeld twee avonden per week gastheer in het restaurant Las Palmas van den Blijker.

In de inleiding vermeldt Reimers dat zijn zeven regels niet uit de lucht komen vallen. Opgegroeid in een gezin waar discipline en etiquette hoog in het vaandel stonden. Hij kreeg wat hij nodig had, maar werd zeker niet verwend. Zelf werken voor de extra dingen die je wilt hebben werd er met de paplepel ingegoten en heeft hem gevormd tot waar hij nu is. Vijftig jaar werkervaring en ondernemingservaring. In zijn zeven regels vertelt hij zijn gedachten over goed ondernemerschap. Zeven regels waarnaar hij zelf gewerkt heeft en succesvol mee is geworden.

Het hoofdgerecht beslaat de zeven hoofdstukken die elk een van de zeven regels uitlegt aan de hand van praktische voorbeelden en anekdotes. Ook laat hij weten waarom het zo belangrijk is om een goede indruk bij je gasten achter te laten, met twee woorden te spreken en onzichtbaar aanwezig te zijn. Enkele regels zijn ‘gastvrijheid is geen luxe maar een noodzaak’ en ‘je moet altijd voor een tien gaan’.

Het geheel wordt afgesloten met een klein nagerechtje. Een korte biografie van Willem Reimers. Omdat zijn carrière al in het verhaal zelf wordt besproken, had die van mij wel achterwege gelaten kunnen worden. Het is zeker geen saai managementboek over het ondernemerschap geworden maar een heerlijk boekje wat lekker weg leest en bij veel momenten heb je een stukje herkenning, omdat je die situatie voor je kunt halen. Sommige regels liggen voor de hand en zijn zo simpel dat het je zal verbazen hoe vaak het dan in de praktijk nog mis kan gaan. Hier en daar wordt er wel eens in herhaling vervallen, maar dat is niet al te storend, omdat het relevant is voor dat stukje tekst en het verhaal in vlot tempo door blijft lopen. Een verhaal met een lage drempel dat niet alleen voor de ondernemers een aanrader is maar ook voor iedereen die met wat voor vorm van dienstverlening dan ook te maken heeft.

Conny Schelvis

Andere recensies

Een verstoorde idylle Al vele zomers komen drie gezinnen – twee Nederlandse en één Spaanse – samen op een berg in de Franse Pyreneeën om vakantie te vieren. Ze leven er bijna als één grote familie: de deuren staan altijd open, de dagen zijn...
Lees verder Categorie: Roman
| Reageer!
Europa onder Breda’s muren Tussen het begin van de Tachtigjarige Oorlog in 1568 en het beleg van 1624 kende Breda een bijzonder woelig bestaan. De stad was gelegen in het hertogdom Brabant, een grensgebied tussen Noord en Zuid. De stad vormde een twistappel die...
Lees verder Categorie: Geschiedenis, Non-fictie
| Reageer!
Twee cadeautjes voor de prins Lange tijd was het niet ongebruikelijk om mensen cadeau te doen aan een koning of koningin. Ook andere hooggeplaatste personen kregen wel eens een tot slaaf gemaakte als geschenk. Lucas Zandberg heeft net een roman uitgebracht over Rustimo (2025)...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!