Het voorkomen van herrie in je hotel

De zeven regels van meneer Reimers – Ria Harmelink – Haystack – 127 blz.

meneer-reimersRia Harmelink is journalist, tekstschrijver en eindredacteur. Willem Reimers (beter bekend als meneer Reimers) is hotelier en televisiepersoonlijkheid. Hij vertelde zijn verhaal over gastvrijheid, ondernemen en goed fatsoen aan Ria Harmelink die het optekende in dit handzame en vlot lezende verhaal.
Als je het boek openslaat vind je de inhoudsopgave als een menukaart afgebeeld en tref je als voorgerechten een voorwoord van Herman den Blijker en een inleiding van meneer Reimers zelf aan. Herman den Blijker is chef-kok en samen met meneer Reimers te zien in televisieseries als “Herrie in het hotel”. Ook is hij gemiddeld twee avonden per week gastheer in het restaurant Las Palmas van den Blijker.

In de inleiding vermeldt Reimers dat zijn zeven regels niet uit de lucht komen vallen. Opgegroeid in een gezin waar discipline en etiquette hoog in het vaandel stonden. Hij kreeg wat hij nodig had, maar werd zeker niet verwend. Zelf werken voor de extra dingen die je wilt hebben werd er met de paplepel ingegoten en heeft hem gevormd tot waar hij nu is. Vijftig jaar werkervaring en ondernemingservaring. In zijn zeven regels vertelt hij zijn gedachten over goed ondernemerschap. Zeven regels waarnaar hij zelf gewerkt heeft en succesvol mee is geworden.

Het hoofdgerecht beslaat de zeven hoofdstukken die elk een van de zeven regels uitlegt aan de hand van praktische voorbeelden en anekdotes. Ook laat hij weten waarom het zo belangrijk is om een goede indruk bij je gasten achter te laten, met twee woorden te spreken en onzichtbaar aanwezig te zijn. Enkele regels zijn ‘gastvrijheid is geen luxe maar een noodzaak’ en ‘je moet altijd voor een tien gaan’.

Het geheel wordt afgesloten met een klein nagerechtje. Een korte biografie van Willem Reimers. Omdat zijn carrière al in het verhaal zelf wordt besproken, had die van mij wel achterwege gelaten kunnen worden. Het is zeker geen saai managementboek over het ondernemerschap geworden maar een heerlijk boekje wat lekker weg leest en bij veel momenten heb je een stukje herkenning, omdat je die situatie voor je kunt halen. Sommige regels liggen voor de hand en zijn zo simpel dat het je zal verbazen hoe vaak het dan in de praktijk nog mis kan gaan. Hier en daar wordt er wel eens in herhaling vervallen, maar dat is niet al te storend, omdat het relevant is voor dat stukje tekst en het verhaal in vlot tempo door blijft lopen. Een verhaal met een lage drempel dat niet alleen voor de ondernemers een aanrader is maar ook voor iedereen die met wat voor vorm van dienstverlening dan ook te maken heeft.

Conny Schelvis

Andere recensies

Wereldsteden van de Lage Landen – diverse auteurs – Atlas Contact – 442 blz. De Lage Landen vormen al sinds de late middeleeuwen een van de meest verstedelijkte gebieden ter wereld. De stedelijke structuur in deze regio was uniek. Elders ontstond vaak één dominante...
Lees verder Categorie: Geschiedenis, Non-fictie
| Reageer!
Het wachten waard – Rachel Williams – Illustraties: Leonie Lord – Christofoor – 80 blz. Dit boek met de titel Het wachten waard, zou ik bijna willen aanpassen naar Het lezen waard. Toen ik dit boek in mijn handen had en eerst helemaal verrukt...
Lees verder Categorie: Kinderboeken, Non-fictie
| Reageer!
Wat zullen de mensen zeggen? – Tahrim Ramdjan – Thomas Rap – 238 blz. In dit boek houdt Tahrim Ramdjan een warm pleidooi voor een zo breed mogelijke blik op het woord identiteit. Behelst onze identiteit namelijk niet veel meer dan onder andere onze...
Lees verder Categorie: Boek van de week, Filosofie, Mens & Maatschappij
| Reageer!