Gestolen schilderijen en vrouwenhandel
Tascha: De roof uit de Kunsthal – Mira Feticu – Uitgeverij Jurgen Maas – 189 blz.
Mira Feticu (Roemenië, 1973) debuteerde in 1993 als dichter, maar legde zich daarna toe op het schrijven van proza. In haar geboorteland werkte ze als programmamaker bij de nationale radio en verrichtte ze literair onderzoek aan de Roemeense Academie van Wetenschappen. Na haar verhuizing naar Nederland verscheen in 2012 haar eerste Nederlandse verhalenbundel, Lief kind van mij, en een jaar later de goed ontvangen roman De ziekte van Kortjakje. Feticu publiceert in diverse literaire tijdschriften.
Tascha: De roof uit de Kunsthal is een roman over ‘de kunstroof van de eeuw’, de diefstal van zeven kostbare schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal. De kunstwerken zijn waarschijnlijk door de moeder van de hoofdverdachte Radu D. in Roemenië verbrand.
Tascha, de vriendin van de hoofdverdachte van de Kunsthalroof, gaat samen met de Nederlandse politie naar Roemenië. Het is een laatste poging om de gestolen schilderijen terug te vinden. De Roemeense politie heeft al verdachten in de zaak gearresteerd, maar de schilderijen blijven spoorloos. De zoektocht onthult ook een ander verhaal: dat van Tascha, die in Nederland haar lichaam verkoopt.
Het boek Tascha begint goed. Ik heb eerder Feticu’s boek De ziekte van Kortjakje gelezen, dus de verwachtingen waren hoog. In het begin lijkt Feticu dat ook in Tascha weer waar te maken. Het onderwerp, een actuele, waargebeurde kunstroof, is zeer interessant, en het ik verheugde me op een kijkje achter de schermen, fictief of niet.
En het klopt, Feticu gaat in het hele boek richting boeiende onderwerpen: het hopeloze politie-onderzoek van zowel de Nederlandse als de Roemeense politie is goed verteld. We weten van tevoren al dat de schilderijen nooit gevonden zijn, en Feticu probeert ook geen moment de illusie te wekken dat dit ooit nog gaat gebeuren. De politie kan nog zo zijn best doen, maar soms lukt het gewoon niet, zeker niet als de verdachten niet meewerken.
Het tweede onderwerp, vrouwenhandel, komt echter niet zo goed tot zijn recht. Het is een verhaal vol clichés, waarbij Tascha 100% slachtoffer is en haar ‘vriend’ Radu 100% psychopaat die haar puur gebruikt om geld te verdienen, terwijl Tascha zelf ook andere keuzes kon maken in haar leven. Het verhaal had zoveel mooier kunnen zijn met de juiste uitbouwingen op de juiste plaatsen. Het is jammer dat Feticu het verhaal niet helemaal af lijkt te hebben gemaakt. Ik had graag meer gelezen over Tascha’s verleden, en de connectie tussen dit verleden en de kunstroof.
Al met al is Tascha: De roof uit de Kunsthal een boek met een interessant verhaal. Maar Feticu gaat een aantal keren in de richting van heel interessante momenten, waar ze vervolgens de kern net niet raakt. Als je meer wilt weten over de achtergrond van de kunstroof, is Tascha een goed boek om er op een verhalende manier informatie uit te halen. Het verhaal lijkt nog niet helemaal af te zijn. Er had zoveel meer ingezeten dan er nu uitkomt.
Felice Beekhuis