Illustratoren van kinderboeken worden onderbetaald

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. En voor de illustraties in kinderboeken geldt dat nog veel meer! Daarom zet de Kunstenbond zich in voor de belangen van kinderboekenillustratoren. En dat is hard nodig, blijkt uit een recente enquête onder bijna 200 Nederlandse kinderboekenillustratoren.

Verontrustende verhalen over de vergoedingen en verdiensten van kinderboekenillustratoren bereikten de Kunstenbond. Tijd dus om daar een onderzoek aan te wijden. En wat blijkt: de financiële waardering voor kinderboekenillustratoren is in de meeste gevallen ver onder de maat.

Enkele cijfers op een rij

• 72% kan geen enkel jaar rondkomen van het vak van kinderboekenillustrator
• 92% verdient onder modaal
• 77% verdient onder het minimumloon
• 19% verdient zelfs minder dan € 2.000 bruto per jaar

Voor veel kinderboekenillustratoren is het tekenen meer dan een baan: het geeft plezier, geluk en een uitlaatklep. En dus blijven ze doen wat ze doen. Maar bijna alle respondenten van onze enquête gaven aan dat de grootste prioriteit voor verandering in de sector ligt bij eerlijkere en hogere vergoedingen.

Het is schrijnend dat hbo-opgeleide, professionele beroepsbeoefenaren in onze moderne maatschappij zo weinig verdienen. Ze zijn niet anders dan vormgevers of andere beeldmakers. Ze horen fatsoenlijk betaald te worden voor het werk dat ze leveren.

Caspar de Kiefte Belangenbehartiger bij de Kunstenbond

Op enkele zeldzame uitzonderingen na kunnen kinderboekenillustratoren zonder extra inkomsten uit andere werkzaamheden en/of van hun partner niet leven van hun beroep. En dat terwijl de populariteit van kinderboeken nog steeds stijgt en de branche een aanzienlijk marktaandeel van 28% heeft binnen de Nederlandse boekenverkoop. Het zijn ontwikkelingen die in schril contrast staan met de resultaten uit de enquête.

De tijd die het maken van een mooi boek kost, staat in geen enkele verhouding meer met de verdiensten die daar tegenover staan. Dat is in de laatste jaren alleen maar erger geworden. Dat moet echt anders.

Natascha Blum-Stenvert Kinderboekenillustrator

Vanwege deze misstanden gaat de Kunstenbond in gesprek met uitgevers om te praten over de tarieven van o.a. illustratoren van kinderboeken (en andere beeldmakers). Maar we doen meer! Zo bieden we een platform om te discussiëren over actuele zaken zoals de opkomst van AI en de invloed daarvan op de sector. We staan klaar met juridische hulp, hebben voorbeeldcontracten voor zzp’ers opgesteld en geven antwoord op vragen. Alles om de positie van kinderboekenillustratoren te verbeteren.

Een vakbond die voor ons opkomt en ons verbindt, zodat we als geheel ergens voor kunnen staan. Voorwaarden voor uitgevers met betrekking tot vergoedingen, uitbetalingen en contracten.

Anonieme reactie op de enquêteMeer artikelen over illustratoren

Andere recensies

Transvrouw? Hoofdpersonage Charles d’Éon wordt in de eerste helft van de achttiende eeuw geboren in de Bourgogne. Hij is een buitenbeentje door zijn frêle postuur en bedachtzame houding. Hiermee wordt hij al tijdens zijn kinderjaren gepest door de kinderen uit de buurt en zelfs...
Lees verder Categorie: Roman
| Reageer!
Sympathiek debuut Nog nooit las ik een graphic novel, en ik vroeg me eerlijk gezegd af of zo’n ‘beeldroman’ mij wel zou kunnen boeien. Laat ik het zo zeggen: het was even wennen, maar het viel me zeker niet tegen. Zoals de flaptekst belooft,...
Lees verder Categorie: Graphic Novel, Jeugdboeken
| Reageer!
Een bijzondere vriend Hoofdpersonage in dit prentenboek is Patrick. De jongen van een jaar of zes heeft weinig zelfvertrouwen en durft zich niet aan te sluiten bij de kinderen die buitenspelen. Litchfield zet Patrick alleen op een bankje in de sneeuw, terwijl de andere...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!