Voorlezen beïnvloedt activiteit peuter- en kleuterbrein

Kinderen die regelmatig worden voorgelezen door hun ouders vertonen meer activiteit in de hersengebieden die taal verwerken wanneer zij een verhaal te horen krijgen. Dit kan betekenen dat voorlezen het kleuterbrein helpt klaarstomen voor taalverwerking en zelfstandig lezen. Dat blijkt uit onderzoek van kinderartsen en neurowetenschappers van het Cincinnati Children’s Hospital in de VS.
“Wij zijn enthousiast om voor het eerst te kunnen aantonen dat blootstelling aan lezen tijdens de belangrijke ontwikkelingsfases voor de kleuterschool een betekenisvolle, meetbare impact heeft op hoe het kinderbrein verhalen verwerkt.”

Om te achterhalen of voorlezen de hersenontwikkeling beïnvloedt, onderzochten de artsen negentien gezonde kinderen van drie tot vijf jaar oud. De ouders of verzorgers van de kinderen vulden een vragenlijst in over de interacties die ze met hen hadden, zoals voorlezen, spelen, oefenen met tellen en puzzelen. Vervolgens analyseerden de onderzoekers hersenactiviteit in de taalgebieden bij de kleuters terwijl die in de hersenscanner via een koptelefoon naar een verhaaltje luisterden.

Van alle vormen van interactie tussen ouder en kind bleek alleen voorleesfrequentie sterk geassocieerd met activiteit in de taalgebieden. De associatie was het sterkst in twee deelgebieden. Het deel dat betrokken is bij het bepalen van betekenis en dat van belang is bij leren praten en lezen, en het gebied dat betrokken is bij het vormen van een mentaal beeld bij de tekst. De onderzoekers hopen dat hun werk bijdraagt aan het identificeren en helpen van kinderen met een leesachterstand.

Bron: NU.nl

Andere recensies

Alma – Judith de Graaf – de Brouwerij | Brainbooks – 248 blz. Alma is getrouwd met Wilfred. Zij zijn de ouders van Jonas en Xander. Jonas weigert nog langer naar school te gaan en brengt zijn tijd door op zolder met gamen, blowen...
Lees verder Categorie: Roman
| Reageer!
Ik wil een walrus – Katrien Benaets – De Vier Windstreken – 32 blz. Een vraag die bijna elke ouder ooit van zijn kind zal krijgen is: ‘Papa, mama, mag ik een huisdier.’ Meestal zal dat een cavia, een konijn, een hamster of een...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!
1300 bommen in 13 minuten – Marte Jongbloed – Luitingh – Sijthoff – 112blz. Dit is zeer een aangrijpend verhaal over het bombardement op Rotterdam. Het is een boek van 112 pagina’s dus ook erg geschikt voor kinderen die niet zo graag lezen. Als...
Lees verder Categorie: Jeugdboeken
| Reageer!