Voorlezen beïnvloedt activiteit peuter- en kleuterbrein

Kinderen die regelmatig worden voorgelezen door hun ouders vertonen meer activiteit in de hersengebieden die taal verwerken wanneer zij een verhaal te horen krijgen. Dit kan betekenen dat voorlezen het kleuterbrein helpt klaarstomen voor taalverwerking en zelfstandig lezen. Dat blijkt uit onderzoek van kinderartsen en neurowetenschappers van het Cincinnati Children’s Hospital in de VS.
“Wij zijn enthousiast om voor het eerst te kunnen aantonen dat blootstelling aan lezen tijdens de belangrijke ontwikkelingsfases voor de kleuterschool een betekenisvolle, meetbare impact heeft op hoe het kinderbrein verhalen verwerkt.”

Om te achterhalen of voorlezen de hersenontwikkeling beïnvloedt, onderzochten de artsen negentien gezonde kinderen van drie tot vijf jaar oud. De ouders of verzorgers van de kinderen vulden een vragenlijst in over de interacties die ze met hen hadden, zoals voorlezen, spelen, oefenen met tellen en puzzelen. Vervolgens analyseerden de onderzoekers hersenactiviteit in de taalgebieden bij de kleuters terwijl die in de hersenscanner via een koptelefoon naar een verhaaltje luisterden.

Van alle vormen van interactie tussen ouder en kind bleek alleen voorleesfrequentie sterk geassocieerd met activiteit in de taalgebieden. De associatie was het sterkst in twee deelgebieden. Het deel dat betrokken is bij het bepalen van betekenis en dat van belang is bij leren praten en lezen, en het gebied dat betrokken is bij het vormen van een mentaal beeld bij de tekst. De onderzoekers hopen dat hun werk bijdraagt aan het identificeren en helpen van kinderen met een leesachterstand.

Bron: NU.nl

Andere recensies

Mooie Jo – Kirstien de Wolf – Borgerhoff & Lamberigts – 403 blz Erik Bindervoet & Robbert-Jan Henkes schreven (Hollands Maandblad. Jaargang 1995) een artikel Eerste zinnen, laatste zinnen, waarin zij nogal wat bezwaren hebben tegen wat zij noemen “beschrijfkanker. Hoe preciezer de schrijvers...
Lees verder Categorie: Literatuur, Roman
| Reageer!
Het late leven – Bernhard Schlink – Vertaling: Marcel Misset – Cossee – 220 blz. Bernhard Schlink (1943) kon zich gemakkelijk inleven in een man van ongeveer zijn leeftijd. Hij was net als Martin, de hoofdpersoon in Het late leven, hoogleraar rechten. Daar houden...
Lees verder Categorie: Boek van de week, Literatuur, Roman
| Reageer!
Charlie Cardboard en het kartonmysterie – Marieke Hoogesteger – Illustraties: Zoë Claessens – Clavis – 96 blz. Weer meer dan negentig bladzijden leesplezier met dit boek van Uitgeverij Clavis. Het heeft van alles waar de jeugd vanaf een jaar of acht van kan genieten....
Lees verder Categorie: Kinderboeken
| Reacties uitgeschakeld voor Een rolstoel voor meneer Serebeen