Droomdebuut van Noorse schrijver
Het Meesterwerk โ Geir Tangen – vertaling Hanneke Wijte – The House of Books โ 397 blz.
Het Meesterwerk is het debuut van Geir Tangen, een zeer populaire Noorse crimeblogger en recensent. Het boek werd in 2016 in eerste instantie in eigen beheer uitgegeven. Al snel kreeg Tangen een contract aangeboden door Gyldendal, een Noorse uitgeverij van aanzien. Als gevolg hiervan zal het boek nu in zo’n twintig landen verschijnen. Dan kun je toch wel spreken van een droomdebuut.
Een van de hoofdpersonages is Viljar Gudmundsen, journalist bij een regionaal dagblad, Het Haugesunds Nieuws. Het verhaal begint in 2010 als Viljar met een enorme scoop komt waarmee hij veel bewondering en respect bij zijn collega’s afdwingt. De minister van Transport wordt dankzij hem aan de schandpaal genageld wegens misbruik van jonge jongens. Zijn reputatie kan niet meer stuk, zo lijkt het.
Echter vier jaar later is er niks meer van deze reputatie over, hij is ongemotiveerd, loopt de kantjes eraf, heeft paniekaanvallen en loopt bij een psycholoog. Het is wel duidelijk dat hij in de tussentijd een grote fout heeft gemaakt, maar wat deze is geweest, wordt pas veel later in het boek duidelijk. Dan ontvangt hij een anonieme mail waarin een moord op een vrouw wordt aangekondigd. Volgens de schrijver van de mail heeft deze vrouw een misdaad begaan waarvoor zij toentertijd niet is bestraft en wat nu door hem zal worden rechtgezet.
Viljar neemt de mail niet serieus. Het is vast de zoveelste mail van iemand die aandacht wil, denkt hij. De volgende dag wordt de vrouw echter dood op straat gevonden en Viljar realiseert zich dat dit een serieuze zaak is. Als hij de dag daarop een nieuwe mail ontvangt waarin wederom een moord wordt aangekondigd, gaat hij in samenwerking met inspecteur Lotte Skeivoll op jacht naar de moordenaar.
Het verhaal wordt vanuit vier verschillende perspectieven geschreven: Viljar, Lotte Skeivoll, de moordenaar en het vierde perspectief is vanuit ene Jonas geschreven en speelt zich af in 2010. Vier jaar voor de tijd van de moorden. In eerste instantie is de vierde verhaallijn verwarrend en pas halverwege het boek valt die enigszins op zijn plek.
De ontknoping is zeer verrassend en pas op de allerlaatste bladzijde vallen alle puzzelstukje in elkaar. Alle elementen voor een spannende thriller zijn aanwezig; gedetailleerde beschrijvingen van de omgeving en landschap, karakters die goed zijn opgebouwd, de gruwelijke moorden en de vlotte schrijfwijze.
Geen boek dat je aan een stuk kunt uitlezen, af en toe moet je echt even bijkomen van alle ontwikkelingen, er gebeurt op รฉรฉn dag soms wel heel erg veel. Wat mij betreft had de Noorse titel Maestro zo mogen blijven, want die dekt de lading ook. De moordenaar is een maestro die als een componist zijn meesterwerk voltooit. De ervaren thrillerlezer zal zeker bepaalde situaties snel doorzien. Een meesterwerk is het boek niet, want daarvoor heeft Tangen er teveel in gestopt. Ingewikkeld is voor een thriller niet altijd beter, maar Geir Tangen heeft een zeer goede thriller afgeleverd.
Nelleke Feller