Lotte Pera (Arnhem, 15 april 1984) is samen met haar zus Josien eigenaar van kinderboekwinkel Meester Mokka in Doetinchem. Ze woont in Arnhem samen met Michel en hun drie zoons: Moos, Abel en Raaf. Naast drie zoons, heeft ze ook nog drie katten: Lampje (vernoemd naar het boek), Merel en Mus. In 2006 studeerde ze af als docent Nederlands en heeft twaalf jaar lang met veel passie pubers de liefde voor boeken en taal doorgegeven. Ze had samen met haar zus een heimelijke wens: Een eigen kinderboekwinkel. In 2018 werd de droom werkelijkheid.

Hoe is je liefde voor boeken ontstaan?

De liefde voor boeken is mij met de paplepel ingegoten. Mijn ouders en zussen lazen mij veel voor. Mijn zussen maakten zelfs cassettebandjes voor mij waarop ze boeken voorlazen. Toen ik eenmaal zelf kon lezen, las ik alles wat los en vast zat.

Welke boeken las je als kind?

Ik las echt van alles, maar verslond alles waar het “achtje” van Lemniscaat op stond. Mijn kast stond vol met boeken van Jan Terlouw, Evert Hartman en Thea Beckman. Ik was niet zo’n fan van de realistische probleemboeken van bijvoorbeeld Carry Slee, maar was wel dol op fantasy en historische boeken.

Heb je zelf ooit de ambitie gehad om te schrijven?

Jazeker! Als klein kind schreef ik al verhalen en wilde toen ook wel schrijver worden. Ik heb de ambitie nu niet meer, maar wie weet laait het weer een keer op.

Waar ligt je voorkeur wat betreft boeken voor volwassenen?

Ik lees natuurlijk voornamelijk kinderboeken, maar zo heel af en toe merk ik dat ik verzadigd ben en iets voor volwassenen móét lezen. Ik probeer dan boeken te lezen (of te luisteren in de auto van Arnhem naar Doetinchem) die in de top zoveel staan. Bijvoorbeeld De domheid regeert van Sander Schimmelpenninck of Luister van Sacha Bronwasser. Maar het meest geniet ik van historische romans. Met name boeken over de Tweede Wereldoorlog spreken mij aan.

Was het makkelijk om een boekwinkel te beginnen en waarom de naam Meester Mokka?

Makkelijk was het zeker niet, maar we wilden het zó graag. Zeven jaar geleden zagen we in de Flow een artikel over kinderboekwinkel Ver van hier in Rotterdam. Eigenaar Petra vertelde vol enthousiasme dat ze eindelijk haar droom heeft laten uitkomen. Josien stuurde mij dit artikel door tijdens mijn verlof na de geboorte van mijn jongste zoon. En vroeg mij: “Wanneer gaan wij dit doen?” Mijn antwoord was direct: “Nu!” Ik werd niet meer gelukkig van het onderwijs en wist zeker dat ik het geen jaren meer vol zou houden.
We zijn vanaf december 2017 alles gaan uitzoeken en uitdenken. Dat was zeker niet altijd makkelijk en moest in het begin ook in het geheim. We wilden het zo graag dat we gelukkig doorgezet hebben. In april hadden we een pand, in augustus de sleutels en Kinderboekenweek 2018 gingen we open.
Er komt veel op je af als je de boekenwereld in stapt. Er zijn weinig mensen die je kunnen helpen. Het meeste hadden we aan onze collega-kinderboekwinkeleigenaren, onze favoriete CB-chauffeur Franz en de vertegenwoordigers van verschillende uitgeverijen.
Josien vond de naam Meester Mokka in het prentenboek van De Gorgels. De naam past perfect bij ons, het dekt de hele lading: onderwijs, koffie en kinderboeken. We hebben Jochem Myjer om goedkeuring gevraagd en die kregen we. Hij is zelfs al een paar keer bij ons langs geweest.

Wat doe je om je winkel te promoten?

We zijn heel actief op social media en dat werkt goed. We laten zien welke boeken er binnen zijn gekomen en we delen waar we blij van worden. Dat enthousiasme werkt goed. In het begin moesten we hard werken om gezien te worden, dat hoeft nu niet meer. We merken dat mond tot mond-reclame nu ook heel belangrijk is en goed werkt. Zowel voor de gewone klant als voor scholen. Ons afzetgebied wordt steeds groter.

Hoe koop je je boeken in? Waarom de ene titel wel en de andere niet?

In het begin kochten we vooral in waar we zelf blij van werden, maar dat betekende niet altijd dat dat goed verkocht. We kennen onze klanten steeds beter en kunnen nu beter inschatten wat wel werkt en wat niet. We bestellen zelf bij alle uitgeverijen en we zijn soms ook heel eigenwijs. De hardlopers in het westen van het land, zijn niet per definitie de hardlopers in het oosten van het land. En soms komen we er ook achter dat we een bepaalde titel toch hadden moeten inkopen, omdat we bij andere boekwinkels zien dat ze populair zijn of dat er toch veel vraag naar is. Gelukkig zijn die dan zo bij besteld.

Geef je wel eens boeken extra aandacht die in de media geen of weinig aandacht krijgen? Bijvoorbeeld van een plaatselijke auteur?

Zeker! We merken dat bepaalde boeken al genoeg aandacht krijgen en al verkopen zonder dat je er aandacht aan besteedt. Sommige titels hebben het echt nodig om ze in de schijnwerpers te zetten. Die blijven anders in grote stapels liggen. Dan vragen we wel eens een leesexemplaar aan, lezen het zelf en kunnen er dan vol enthousiasme over vertellen waardoor het ineens wel verkoopt. Je merkt dan: Wat je aandacht geeft, verkoopt!

Elke schrijver wil dat er stapels van zijn boeken in een winkel liggen, maar er staan ook veel boeken in de kasten. Krijgen die wel aandacht of haal je de omzet voornamelijk uit de bestsellers?

Iedere schrijver wil dat zijn boek vol in beeld ligt, maar helaas hebben we daar geen plek voor. We proberen de nieuwste boeken of de boeken waarvan wij vinden dat deze extra aandacht verdienen altijd in het zicht te leggen. Vaak ligt boven op de kasten of de tafels een mix van vooral nieuwe, maar ook oudere boeken. En sommige boeken kunnen prima in de kast staan, want daar is toch wel vraag naar en worden wel gezien.

Weet je altijd een antwoord als een klant vraagt wat je van een bepaald boek vindt?

We proberen allebei zoveel mogelijk te lezen, zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden van de inhoud en wat de doelgroep is van een bepaald boek. Helaas kunnen we niet álles lezen en dus niet overal een mening over geven. Klanten zien dat wij veel weten van boeken, dus accepteren het ook wel als we over een bepaald boek minder kunnen vertellen.

Hier mag je nog iets zeggen wat je graag kwijt wilt.

Wij verkopen niet alleen boeken, maar we verkopen vooral leesplezier. Het is voor kinderen zo belangrijk om zelf een boek uit te zoeken. Leesplezier begint al in de kinderboekwinkel. Ons hart maakt een sprongetje als kinderen chagrijnig de winkel in sjokken, lezen stom vinden en vervolgens toch lezend de winkel uit lopen met dat ene boek. Wij zijn van mening dat er voor iedereen een passend boek is. Als je lezen eerder nog niet leuk vond, betekent dat dat er eerder nog niemand samen met jou heeft gekeken wat er wel bij jou past. Kennis van boeken is daarbij zo belangrijk. Dat heeft die dikke blauwe website niet.

Vragen: Pieter Feller

 

 

 

 

 

Lees verder Categorie: Interview
| Reageer!
Alle interviews