Makkelijk lezen voor tieners

In de spotlights  – Marlies Verhelst – Illustraties: Jitske Wadman – Eenvoudig Communiceren – 94 blz.

Speciaal voor kinderen (10-13 jaar) die lezen lastig vinden, brengt uitgeverij Eenvoudig Communiceren de serie ‘Het talent van…’ uit. De delen zijn geschreven in een makkelijker taal (onder 1F/AVI M7), maar wel in de belevingswereld van tieners. Hiermee bedient de uitgeverij de kinderen die lezen moeilijk vinden, maar het toch willen (of moeten) doen.

In de spotlights is het eerste deel van deze serie. Noor heeft geen zin om te leren. Op school gaat het dan ook niet echt goed. Het liefst zou ze de hele dag bezig zijn met make-up en kapsels. Want dat is waar ze goed in is, en waar ze verstand van heeft. Maar haar ouders lijken vooral aandacht te hebben voor haar zusje.

Beautyvlogs. Veel tienermeisjes beginnen die te volgen en gaan experimenteren. Voor Noor gaat het verder. Zij lijkt er echt talent voor te hebben. Hoe mooi is het als je op die leeftijd je talent al ontdekt en weet wat je wilt in het leven? Maar haar ouders zijn druk met het talent van haar zusje; balletdansen. Dat kost haar zusje en ouders veel tijd en op het gebied van aandacht derft Noor vaak het onderspit. Ze komt dan ook in opstand. Maar uiteindelijk komt natuurlijk alles op z’n pootjes terecht en kan ook Noor haar talent gaan inzetten.

In de spotlights is een heerlijk feelgood verhaal voor tienermeiden. Een verhaal dat ieder meisje zou kunnen overkomen, met opgroeien, talentontwikkeling en teleurstelling als thema’s. Een iets groter lettertype, iedere zin op een nieuwe regel, korte zinnen en makkelijke woorden. Ook de dikte is met 96 pagina’s te overzien voor minder goed lezende meiden.

Dit eerste deel belooft veel mooie boeken; dat er maar een heleboel tieners plezier in lezen van mogen krijgen!

Nelly Hofman

Boek bestellen!

Andere recensies

Dorst! – Leonard Boekee – Ark Media – 32 blz. Dit prentenboek gaat over Tabitha, een hert dat door grote droogte in een dorre omgeving is komen te wonen. De groene bladeren aan de bomen zijn verdwenen. De planten zijn bruin. De heldere poelen...
Lees verder Categorie: Prentenboek
| Reageer!
Oma is een tasje – Mohana van den Kroonenberg – Illustraties: Connie Snoek – De Vier Windstreken – 59 blz. Als je alleen de titel leest en je kent de cover van het boek niet, dan kun je even op het verkeerde been gezet...
Lees verder Categorie: Kinderboeken
| Reageer!
Betoverd door begeerte – Daniël De Waele – KokBoekencentrum Uitgevers – 382 blz. Seksualiteit is geen universeel gegeven, maar een spiegel van de tijd en cultuur waarin ze vorm krijgt. In Betoverd door begeerte laat Daniël De Waele zien hoe lust, liefde en religie...
Lees verder Categorie: Mens & Maatschappij, Non-fictie
| Reageer!