Mooie taal, maar matige plot
Vluchtig – Henriëtte Hemmink – Elikser – 231 blz.
Henriëtte Hemmink (1957) is een succesvol schrijfster met meer dan 100 romans en heeft bijna 100.000 boeken verkocht. Als kind schreef ze schriften vol en boekte haar eerste succes als elfjarige schrijfster met een tv-optreden in Stuif es in. Na de Pedagogische Academie werkte ze korte tijd als docent. Naast het lesgeven bleef ze schrijven en publiceerde ze korte verhalen in Viva en Libelle. Wanneer ze moeder wordt, maakt ze de overstap naar het fulltime schrijverschap. Naast de kinderboeken schrijft ze romans, korte verhalen voor tijdschriften, journalistieke artikelen, educatieve teksten voor musea, filmscenario’s en hoorspelen.
Na een ernstig auto-ongeluk is de succesvolle actrice Cathelijne in een rolstoel terechtgekomen. Ze heeft veel moeite haar leven weer enigszins op de rit te krijgen. Daarbij helpt het niet dat haar man Sven haar alles uit handen wil nemen. Hun liefde was toch al niet meer zo gepassioneerd, maar nu ze in deze situatie terecht zijn gekomen is hij meer een verzorger dan een minnaar. Cathelijne besluit in haar eentje een tijdje in hun zomerhuisje op Ameland door te brengen. Sven kan haar maar met moeite loslaten, maar Cathelijne vindt het heerlijk om op zichzelf te zijn. Al snel ontmoet ze Ruben, een wat wonderlijke, gesloten man. Ze schenken elkaar hun vertrouwen en beleven bijzondere dagen. Maar dan blijkt dat Ruben heel doelbewust het gezelschap van Cathelijne heeft gezocht, om een duistere reden.
Dat Henriëtte Hemmink een ervaren schrijfster is, is in de eerste hoofdstukken al goed te zien. Ze maakt mooie zinnen en je wordt als lezer het verhaal ingetrokken doordat ze niet alles gelijk vertelt. Je moet wel verder lezen om meer te weten te komen over de personages Ruben en Cathelijne. Het boek is prettig geschreven, zeker in het begin.
Halverwege zakt de kwaliteit van het verhaal een beetje in. Alle e-mails en sms’jes van verschillende personen hebben dezelfde stijl en het wordt al snel duidelijk welk geheim Ruben met zich meedraagt. Rubens motief om Cathelijne te ontmoeten is voorspelbaar. Dat is jammer.
Maar ondanks alles wil je dankzij de schrijfstijl toch doorlezen. Hemmink wacht met het onthullen van de details tot verderop in het verhaal. Hoewel je de kern van het verhaal wel kunt voorspellen, wil je toch weten wat, hoe, wanneer en waarom? Zoals op de flaptekst van Vluchtig staat: ‘Hemmink verstaat de kunst van het weglaten’ en dat klopt.
Tegen het einde van Vluchtig denk je als lezer alles te weten, maar weet Hemmink je toch nog een beetje te verrassen. Ondanks dat de plot matig is, weet Hemmink er door haar schrijverskwaliteiten toch een boeiende thriller van te maken.
Felice Beekhuis